diumenge, 22 d’octubre del 2006

Ens va enredar Julio Verne?

Tot seguint les recomanacions d'en Mario, el meu monitor en aquest assumpte dels blogs, no em resisteixo a inaugurar la meva col·laboració en la "trama" amb aquesta empanada mental sobre la que ell i jo ja ens hem mailejat fa uns dies. La reprodueixo tal qual la vaig iniciar i l'animo a que la continui com li sembli, ja sia reproduint els seus afortunats comentaris anteriors o afegint-ne de nous que, no dubto, serant tan plaents de seguir com els inicials.

El cas és que cap el final de La vuelta al mundo en 80 días en Julio escrivia:

Phileas Fogg, sin sospecharlo, había ganado un día en su itinerario; y esto porque había dado la vuelta al mundo yendo hacia Oriente, pues lo hubiera perdido yendo en sentido inverso, es decir, hacia Occidente. En efecto, marchando hacia Oriente, Phileas Fogg iba al encuentro del sol, y por consiguiente, los días disminuían para él tantas veces cuatro minutos como grados recorría. Hay 360 grados en la circunferencia, los cuales, multiplicados por cuatro minutos, dan precisamente veinticuatro horas, es decir, el día inconscientemente ganado. En otros términos: mientras que Phileas Fogg, marchando hacia Oriente, vio el sol pasar ochenta veces por el meridiano, sus colegas de Londres no lo habían visto más que setenta y nueve. Por eso aquel mismo día, que era sábado, y no domingo, como lo creía mister Fogg, lo esperaban los de la apuesta en el salón del Reform-Club. Y esto es lo que el famoso reloj de Picaporte, que siempre había conservado la hora de Londres, hubiera acusado, si al mismo tiempo que las horas y minutos hubiese marcado los días.

La primera part del viatge la va fer "yendo hacia Oriente", guanyant els quatre minuts per grau de paral·lel recorregut. Un cop a Oriente, per tornar a Londres tenia que anar "hacia Occidente" amb la qual cosa perdria també quatre minuts al dia, compensaria els guanys i es quedaria igual. Picaporte no hauria tingut res a dir.

I és una llàstima ja que si en comptes d'anar a la velocitat mitjana de 40.000 km/80 dies = 500 km al dia, és a dir 20,8 km/h, hagués anat 80 vegades més de pressa, a 1.667 km/h, velocitat gens utòpica avui dia, hauria guanyat també un dia i hauria arribat a Londres just en el moment de sortir i s'hagués trobat amb ell mateix. Però això seria tema per un altra novela.

Malgrat tot, si en Julio tenia raó, podríem provar d'agenciar-nos un vehicle capaç d'anar durant 24 hores a 3.333 km/h: arribaríem a casa el dia abans de sortir i jugaríem la primitiva que sortirà demà i deixaríem de ser pobres.

3 comentaris:

Unknown ha dit...

Mmmm... la gallina?

eva ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
eva ha dit...

El comentari eliminat era meu...
he decidit completar-lo i posar-lo com una entrada