dilluns, 12 de novembre del 2007

80 Km/h

El dia 1 de novembre estava previst limitar la velocitat en la corona al voltant de Barcelona a 80Km/h. Cal dir que en aquesta corona només es pot circular a una velocitat superior a les nits i algunes hores (poques) del dia. La resta es circula a velocitats entre 2 i 40Km/h. Aquesta mesura, suposadament per millorar la qualitat ambiental, ha estat ajornada perquè el personal està emprenyat pel caos de RENFE, la llum, el Carmel, els hospitals, les cues diàries per anar a la feina... Primera pregunta: quina relació té estar emprenyats amb la qualitat ambiental? (això mereixeria un altre post).


Segons ens han explicat els de Medi Ambient (potser fora millor dir que 'ens han dit', perquè explicar, el que es diu explicar, no ho han fet) és per millorar la qualitat ambiental. Hi ha una pobre dona, crec que directora general de Qualitat ambiental, que cada cop que li qüestionen explica que aquesta és una de les 73 mesures adoptades pel departament. Suposo que no té més llums que recitar el que li ha dit algú, però mai (ni una sola vegada) la he sentit raonar aquesta mesura. Diu que té estudis que l’avalen, però no diu quins, ni què diuen... cal pensar que (si és que els té) no els enten.

Ja que el govern no ens ho explica, he fet el meu propi estudi, limitat a les meves escasses possibilitats. Vet aqui:

Condueixo una moto de 750cc i he fet alguns assaigs en autopista: a 120Km/h en cinquena marxa el motor volta constantment a 5000rpm, mentre que a 80Km/h (amb la mateixa marxa) ho fa a 3800rpm. Per fer 100Km a 120 haig de circular durant 50 minuts, mentre que a 80 el viatge dura 75 minuts. Fent quatre números, i considerant que el consum és proporcional a les pistonades del motor, resulta que el consum per fer aquests 100Km és un 14% més elevat si els faig a 80Km/h que a 120Km/h. Això sense comptar que qualsevol maniobra obligaria a baixar a quarta marxa i pujar les revolucions del motor.

Pot ser que aquests quatre números no hagin considerat el fregament amb l’aire (que augmenta amb la velocitat) i algun altre paràmetre que ara mateix no se m’acut, però el marge del 14% sembla prou significatiu com per pensar que, si hi ha estalvi, aquest deu ser ridícul.

Qui els hi ha fet els estudis al departament de Medi Ambient i Habitatge? No se'ls repassen? No serà una nova mesura recaptatòria? (com els radars, les zones verdes i blaves, etc.)

2 comentaris:

Pau ha dit...

Per no dir que tothom sap on són les radars fixes, que són allà, darrera els cartells, potser en un canvi de rasant... un "repechillo"..
A part de que sigui fals o no que el cotxe contamini menys, les frenades davant dels radars (reduïnt de 120 a 80, passant de cinquena a quarta...)poden ser perilloses.
Si no estem atents, haurem substituït una fila de cotxes aturats en caravana a l'autopista per una pila de cotxes també aturats i aixafats a l'autopista.

marius ha dit...

De fet a la ronad de dalt hi ha dos radars prop de la sortida 3, que tothom coneix i frena a 60Km/h, la qual cosa dóna lloc a embussos i algun cop per darrera d'algú. Immediatament es forma un formidable embús...

Però els radars són per la nostra seguretat, eh? No per augmentar la voracitat recaptatòria de l'ajuntament.