Tinc carnet de conduir des de l’any 1976. Des de llavors i conduint jo, que recordi, he tingut quatre accidents, cap d’ells greu i no sé de quantes sancions he estat objecte, però, amb tota seguretat, no arriben a deu, incloses les d’aparcament.
Tenint en compte que condueixo diàriament des de fa gairebé trenta anys, no em sembla una exageració tot plegat. Clar que tothom que condueix deu pensar que ho fa bé això de conduir, per això he començat exposant unes dades quantitatives que ajudin a fer una idea del que jo entenc que representa una conducció poc o gens temerària i un respecte per les normes de circulació prou acurat.
Tampoc és que els números, en aquest cas, responguin a una ciència exacta. Ja hi ha una història que diu que un vehicle va atropellar un vianant. El conductor surt del cotxe tot donant-li la culpa al vianant i, com a tota argumentació, explica que fa més de trenta anys que condueix i que mai havia atropellat ningú. El vianant respon que ell fa més de cinquanta que camina i que mai l’havien atropellat... Sens dubte en la conducció influeixen moltes i moltes variants que res tenen a veure amb els números.
En tot cas, les xifres són les que són. Afegeixo ara que d’aquelles encara no deu multes, tres són d’aquest any i dues corresponen al darrer mes. És a dir que a aquest ritme, hores d’ara ja hauria d’haver acumulat, en números rodons, entre noranta i set-centes vint sancions de circulació.
Què m’ha passat enguany i, sobretot, què m’ha passat els darrers trenta dies?. M’he tornat un element perillós al volant?. Vaig pels carrers creuant en vermell?. Han de començar a patir els meus conciutadans per aquest canvi sobtat en la meva conducció?. Tal vegada, haig de visitar el psicòleg per si pateixo alguna patologia encara no diagnosticada?. Els anys pesen i he perdut capacitat de conducció?. Han canviat les normes i ningú m’ho ha dit?...
La resposta a totes les preguntes és: NO. I, com sempre fem a la trama, quan una cosa no s’explica a partir de les causes que semblarien més lògiques, cerquem altres de diferents.
Si no sóc jo, si no he variat gaire les pautes de conducta. Si tampoc han variat les normes... què passa?.
Jo us ho dic, que hi ha més voracitat recaptatòria per part de les administracions. Voracitat que s’ha incrementat darrerament a partir de la manca d’ingressos per taxes i altres impostos relacionats amb el consum en general i amb el mercat immobiliari en particular. Voracitat que, auguro, es continuarà incrementant els propers mesos.
Mireu sinó. He llegit avui que la Generalitat pensa recaptar per multes l’any vinent la gens menyspreable xifra de 93 milions l’euros.
Hem dit que la Generalitat pretén recaptar aquesta quantitat a tot Catalunya. Cal tenir present també que una bona part ha de correspondre a Barcelona i rodalies, atès que acull la major part de la població. Més de la meitat. Tanmateix aquesta més de la meitat de la població haurà de pagar també la quantitat que pretenguin recaptar els ajuntaments, tant el de Barcelona com els de rodalies.
Bé, doncs, fem quatre números sobre una base gens científica però prou raonable.
Segons l’Institut d’Estadística de Catalunya, l’1 de gener de 2007 hi havia a Catalunya 7,09 milions d’habitants. A Barcelona i la seva zona d’influència deu haver uns 4 milions d’habitants aproximadament. Sense tenir en compte que en aquesta zona hi ha més circulació i, per tant, més possibilitats de sanció, podríem aproximar en uns 53 milions d’euros la part que correspondria pagar, als ciutadans de Barcelona i zona d’influència, a la Generalitat en concepte de multes. Si sumem les que pretenguin recaptar els diferents ajuntaments, que això no ho han dit, potser podríem deduir que seran més de 100 milions d’euros.
Dit això i tornant a l’Institut d’Estadística. Segons aquest Institut a Barcelona i zona d’influència es desplacen en vehicle propi uns 400.000 habitants (comptant els que ho fan habitualment i els que es desplacen de vegades també amb transport públic). Multipliquem aquesta xifra per 2, atès que circulen altres vehicles que no són de ciutadans de Barcelona i comarca i tenim 800.000.
Fixeu-vos en la generositat del càlcul. Hem aproximat la quantitat total a recaptar tenint en compte només la població i no el fet que hi ha més circulació, ni que hi haurà sancionats d’altres zones. I pel que fa a conductors hem comptat els que condueixen habitualment i els que alternen conducció i transport públic i ho hem doblat.
Bé, això vol dir que cada conductor que circuli per Barcelona i rodalies haurà de pagar cada any 125 euros. Tenint en compte que la quantitat de la sanció es redueix si es paga en el seu temps i no es recorre, estem en uns 250 euros de multa per conductor. Si apliquem un petit corrector, atès que hi ha qui no paga les multes, deduir que ens toca a uns 300 euros per cap, uns 150 si paguem sense piular.
Com s’aconsegueix això?. A tall d’exemple: la darrera de les sancions que encara no he rebut però que sé que la rebré és d’ahir mateix. En una zona fora ciutat, però que encara es considera urbana i, per tant subjecta a limitació de 50 km/h, una zona industrial on de bon matí no hi ha ningú llevat de quatre camions que circulen i dos d’aparcats, emboscat entre un d’aquests dos camions aparcats, hi havia un cotxe policial camuflat d’aquells a l’interior del qual dormita un agent darrera un aparell que fa fotos... i em van retratar, deuria anar a uns 60 km/h. Bé, què hi farem, a veure si amb aquesta tercera multa d’enguany ja arribo a la meva quota...
dimecres, 19 de novembre del 2008
Voracitat recaptatòria
Publicat per cobaltina a les 18:10
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
5 comentaris:
La Trama ja s'ha fet resó alguna vegada respecte d'aquest "impost vital" que cal pagar pel sol fet de viure, circular, aparcar o el que sigui. No cal fer infraccions perilloses, no cal fer imprudències... només cal anar pel món, sense ser imprudent... això costa aquests 150 euros/any.
Les administracions (llegiu Generalitat i ajuntaments) es proposen una recaptació mínima i llencen els seus agents a la feina. Res de vigilar els semàfors, res de controlar les cruïles, res... cotxes camuflats, agents amagats darrera una farola i a pillar el conductor que circula a 60 Km/h en lloc dels 50 reglamentaris. Feina assegurada, clients garantits...
Situació real: diumenge al matí, N340 prop de Vilafranca. Hi ha un polígon industrial en el que la velocitat de la N340 està limitada a 60 Km/h. Diumenge no hi ha camions que surtin de les fàbriques, els cotxes circulen prudentment, aixó si, a més dels 60 Km/h.
A la dreta, darrera d'un trailer aparcat a la vorera, un cotxe camuflat dels mossos amb un radar s'atipa de posar multes.
Per sort, els conductors que venen en sentit contrari avisen (cosa que també està penada).
Sort que tenim un govern d'esquerres, progresista i que fa polñitiques socials, que si no... ufff
Del mismo rollo pero en Barcelona. Alguién sabe donde estan los 8.000 urbanos con que cuenta el cuerpo?. No en las esquinas (para control del tráfico, no para recaudar vendiendo el cuerpo), no en las zonas de conflicto cada mañana, no en los cruces peligrosos (ahi ponen cámaras para pillarte)... Donde coño estàn?
jo condueixo desde el 74, nomes 1 accident amb cotxe,el primer dia d'estrena de carnet.Cap multa per semafors ni res. Pero a grues i aparcament estic cossit,i podeu estar segurs que no deixo el cotxe al mig de la granvia ni res semblant.I em sento com un criminal al volant,perdo, tinc una multa mes,una nit,a les cinc del mati,tornava del hospital,un familiar greu ingresat,he de reconeixer que anava com un boig,a 70 per les rondes(zona valldaura)
Pareu una especial atenció a les rondes entre la sortides 3 i 2, baixada, túnel, limitat a 60Km, hi ha dos radars, un darrera l'altre, separats uns 100 m.
Perquè en una zona de les Rondes, recte, ample com la resta, baixada... està limitat a 60 Km/h? Dons voracitat recaptatòria... per a més informació doneu un cop d'ull al post sobre els polítics antisistema d'aquest mateix blog.
Publica un comentari a l'entrada