dimecres, 3 de gener del 2007

Mals temps per a la poesia...

Avui m’han informat de que una creença que arrossego des de fa anys no és certa: els líquids no s’escolen en sentits contraris als dos hemisferis. M’han adreçat a un parell de llocs de la xarxa que sembla que ho demostren. Els transcric per qui es vulgui desenganyar:

http://axxon.com.ar/rev/139/c-139Divulgacion.htm
http://www.kidsnewsroom.org/elmer/infocentral/frameset/meterology/Bad/BadCoriolis.html

Si és que ja no et pots refiar de res ni de ningú...
Quan estudiava Mecànica, el catedràtic ens va il·lustrar sobre el terme sobrer que apareixia a la derivada segona de la variable espai: l’acceleració de Coriolis, deia.
Anys després, a un hotel de Buenos Aires vaig poder comprovar que pel desaigüe del lavabo l’aigua s’escolava en sentit contrari del que el dia abans m’havia preocupat d’observar a Barcelona.
Molts més anys després, a Kenia, uns negrets molt eixerits ens demostraven, als dos costats de la ratlla de l’equador, l’efecte Coriolis als turistes, amb molt de convenciment i amb un embut ple d’aigua. Si jo mateix deixava caure els escuradents damunt l’embut!
I avui va un materialista històric i m’engega tota la poesia a fer punyetes: el catedràtic de Mecànica era un ignorant o un bandarra, a Buenos Aires em vaig malfixar i els negrets em van prendre el pel i un dòlar.
Als polítics, als capellans i als jugadors de futbol ja fa molt de temps que no me’ls crec. Si tampoc no em puc creure a Coriolis, què em queda?
Menys mal que, com diu el Detritus, sempre ens quedarà la trama polaca.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

És cert, aquesta és una de les mentirijilles típiques de quan s'explica què és l'efecte coriolis...

El cert, Fonte, és que pots seguir creient en Coriolis, per a mostra la forma d'espiral que prenen els núvols en alçada, o el pèndol del museu de la Ciència. Però Coriolis és un efecte moooooolt petit que només es pot percebre en trajectòries llargues.
Igual que tots els que disparen missils i canons, o els que planifiquen plans de vol saben que cal que corregeixin l'efecte coriolis, el tema de la rotació de l'aigua a les piques equival a dir que els jugadors de futbol de l'hemisferi sud sempre fallen els xuts cap a la dreta i els del nord cap a l'esquerra... i si fos així els jugadors sud-americans mai podrien triomfar a Europa!

Ei! però a mi em sembla molt més poètica una força petita, perseverant, constant, que no ens afecta el dia a dia però que per a les coses grans, llargues, importants, marca tendències definitives. Què hi dius?

Anònim ha dit...

Jo entenc que el gir de l’aigua a l’escolar-se es produeix únicament per efectes moleculars que no tenen res a veure amb Coriolis. Es pot veure girar l’aigua des del mateix lloc i en sentits contraris segons el moment. L’efecte del gir de la terra només és apreciable en grans recorreguts o en grans masses, com en les borrasques o els anticiclons, però no en un esquifit rajolinet d’aigua.

Fonte ha dit...

Doncs no tinc res més a dir, Eva, ja que el tema sembla reduït als estudis de balística i de cohètica, i això no fa per a mi.
Quant als fallos dels xuts dels futbolers suraques a Europa, doncs, mira, no estaria malament, ara que sembla que el Gaúcho vol canviar d’equip.

marius ha dit...

Així que l'aigua no gira pel petit vector de l'acceleració de Coriolis? Vaja... tot per terra. Jo també el vaig estudiar en algun moment de Física i el profe (crec que es deia Oliveres) ens va explicar els remolins de l'aigua al nord i sud de l'equador.

Tots els castells per terra, tots els somnis trencats...

Jordi Cuixart ha dit...

és curiós els mateixos que ara ens abareteixen els somnis, son els que fa 30 anys ens demanaven qeu teniem que anar més lluny! o el que és el mateix, felicitats pel post