divendres, 15 de desembre del 2006

Procés de destrucció

Fa molts anys, l'any 1978, es va promulgar el Real Decret d'Ensenyament del Català. Aquest Reial Decret, que fa quatre dies hauria semblat insuficient i avui tal vegada excessiu, va ser molt treballat i molt important.
Fixeu-vos que dic l'any 78. Feia ja -o només, segons es miri- 3 anys de la mort del dictador i uns pocs mesos de la recuperació de la Generalitat -aleshores dita "provisional" suposo que perquè no era clar el seu futur-.
La recuperació de les institucions estava, doncs, a les beceroles i, en molts aspectes, la situació era hostil.
En tot cas, amb un govern a Madrid presidit per Adolf Suarez, amb una situació de prevenció i una sensació constant de temporalitat, des de la Generalitat, amb molta i molta cura i amb alta i alta política, s'aconseguí que es tirés endavant aquest Decret.
Em consta que ni la UCD ni el PSOE n'eren partidaris. Tampoc l'aleshores president n'era un gran defensor i, llevat d'excepcions, tampoc ho veien clar alguns dels membres del govern "provisional" que haurien vist amb més bons ulls una introducció no obligatòria o un desenvolupament diem-ne "darwinià" de la llengua catalana al sistema educatiu. Amb tot, aquest primer pas es va tirar endavant i donà peu a la posterior instauració del català al nostre sistema educatiu.
La gestació d'aquest primer i definitiu pas va ser llarga i, com deia abans, delicada. El R. Decret es va promulgar al juliol de 1978. Més de mig any de negociacions (i molts anys de condemna a una formació monolingüe) va costar que des de Madrid (no es podia fer des de Catalunya) es reconegués l'obligatorietat de l'ensenyament de la llengua catalana a Catalunya.
Aquest R.Decret va ser fonamental. I sobre aquests fonaments s'ha anat bastint un sistema educatiu amb la necessària presència de la llengua pròpia de Catalunya. És a dir, un sistema educatiu normal en qualsevol país.
Ara, gairebé 30 anys després, la situació és diferent. El nostre Govern és postnacionalista i no pensa que calgui defensar obsessivament els símbols (l'idioma és un símbol?). Així ho ha establert el president i així ho acaten els consellers, siguin o no sobiranistes.
El passat dia 1 de novembre es van celebrar les eleccions al Parlament de Catalunya. Fa un mes que hi ha Govern, encara avui l'organigrama de la Generalitat no s'ha completat i ja veiem que ens diuen que el castellà és la llengua que necessita incrementar la seva presència en el sistema educatiu. Un mes.
El més bo de tot plegat és que hi ha acord entre els membres del Govern per "defensar les competències educatives" de la Generalitat (faltaria més que no hi hagués acord en això). En cap cas hi ha acord perquè sigui o no necessari o convenient aquest increment del castellà al sistema educatiu, en aquest terreny no es volen posicionar no fora cas que trontollés alguna cadira.
En tot cas, cal recordar que l'any 78 no hi havia competències. El que hi havia era, ni més ni menys, que voluntat.
A aquest fet, puc afegir altres situacions que s'han produït aquests darrers dies com ara el tema "banderes" o, encara més important, el Conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació (d'un partit fins fa poc dit sobiranista) diu que la cultura catalana ha de ser com més àmplia millor. En diu "concepció omnicompresiva" (sic). Diu que la cultura catalana és "tot allò que les persones, amb el bagatge que porten, fan a partir del moment que són aquí". Suposo que aquestes declaracions les fa per començar a preparar el terreny per a la Fira de Frnkfurt.
Dit d'altra manera, la literatura en llengua castellana que es fa a Catalunya és cultura catalana?. La Fira d'Abril que es celebra a Catalunya també?. O bé, Ausiàs Marc (en tant que autor valencià que, estrictament i d'acord amb les noves coordenades político-correctes no va néixer ni dur a terme la seva obra a Catalunya) no és autor català?. Raimon només fa cultura catalana quan actua a Catalunya?
En fi, sovint aquests dies tinc la sensació que estem on érem abans del 78. Però amb un govern diferent, sense cap altra aspiració que la de mantenir-se, i en un procés de destrucció, més perillós per subtil, de qualsevol referent de catalanitat.

8 comentaris:

Anònim ha dit...

Tot sovint darrera l'excusa de que ja no cal defensar obsessivament els símbols catalans i la cultura catalana, el que trobem és una mena d'obsessió per anul·lar-los. Per això penso que el post-nacionalisme, aquesta sensació que ja està tot fet, pot fer molt de mal a les coses que amb voluntat i treball constant es van aconseguir en el seu moment...
En fi, RESISTÈNCIA!

marius ha dit...

En la meva opinió, el postnacionalisme és un mot, darrera del qual s'amago un nacionalisme espanyol alhora que un despreci per les senyes d'identitat catalanes.

Que a aquest joc s'hi apunti ERC em deixa totalment desconcertat. D'aqui la meva carta al Sr. Carod, que no ha tingut la vergonya de respondre.

Es suposa (diuen els mateixos interssats) que ara tenim un govern de gestió, que ha deixat enrrera les "tonteries" de la reivindicació identitària. Fant tanta gestió que encara tenen l'organigrama de la Generalitat a mig definir (i això que són els mateixos gosos amb els mateixso collars).

Una pena...

marius ha dit...

No em puc estar de comentar l'enorme diferència de talla política i humana dels responsables de la cosa pública durant la transició i a l'actualitat. La limitació de mires de l'actual govern ens porta a situacions com aquesta. Per una banda, per no barallar-se (els ho ha prohibit el jefe) poden tragar el que sigui (fins quan?), per altra, la voluntat de conservar la cadira (i l'Audi) els fa passar pel que sigui (recordeu la guerra de banderes i el galdós paper del Puigcercós).
El resultat és una limitació de mires en tots els aspectes realment preocupant: l'aeroport, l'AVE, la MAT, l'ensenyament i les competències compartides (compartides però mana Madrid).
Com mai va respondre el Sr. Carod a La Trama: I Catalunya?

Anònim ha dit...

Estamos rodeados! Ja fa uns mesos, la Trama es va fer resó de la ingnorància del president del Institut d'Estudis Catalans sobre QUÈ entenia que és literatura catalana (mai s'ho havia plantejat, va dir). Ara el conseller de Cultureta ens explica que tot alló que es fa a Catalunya és cultura catalana. Com es demana Cobaltina, la Feria de Abril, també? Ausias March, no?
Efectivament, deixaran el "debat indentitari" per mai més, però mentres anem perdent bocins de la nostra identitat i, el que és pitjor, anem perdent oportunitats (aeroport, trens de rodalies, metro, connexions de tota mena...).

Dessmond ha dit...

Tenim un país planxat, mentalment. Culturalment la situació és preocupant. Però si et preocupa la cultura ets titllat d'etnicista.
Et fas masses preguntes políticament incorrectes. Masses.
Que és cultura catalana? Un cosa de la senyoreta Pepis.

marius ha dit...

És una llàstima tenir el país culturalment planxat, a mi m'entristeix. Però això no ha fet més que començar, ja veureu...
Ara, la literatura catalana convidada a la fira del llibre de Frankfurt serà bilingüe (vull dir tant en castellà com en català), demà (si Ciutadans puja a les municipals) TV3 començarà a emetre espais en castellà sota la pressió de la necessitat de vots, la Feria d'Abril rep unes subvencions escandaloses...Ja veurem quins actes tenen lloc el promer 11 de setembre.
Que ens queda? Ser, al menys des de la blogsfera, políticament incorrectes i fer-nos preguntes que, pel que es veu, els periodistes no gosen formular.
Això si, respotes poques...

cobaltina ha dit...

Aquests dies hem escoltat el Sr. Carod Rovira dir que tot plegat és culpa de l'actual Estatut. Que si fos per ells seria millor i això no hauria passat. Entenc que aquesta serà una coartada que anirà repetint-se en altres qüestions. En tot cas, per aclarir, la Constitució diu : Art.149.1.30 l'Estat té competència exclusiva sobre " regulació de les condicions d'obtenció, expedició i homologació de títols acadèmics i professionals i normes bàsiques ...". Nou Estatut de Catalunya, art.131.3.a) (sobre competències de la Generalitat en ensenyament no universitari) "La programació de l'ensenyament, la seva definició i l'avaluació general del sistema educatiu". Això es veu que és el que està ara estudiant-se pels entesos a petició del Govern. Ja veiem, davant de qualsevol problema, fugir com abans millor, amb una sortida inoperant i burocràtica (fer una comissió per fer un informe). Deixar passar el temps i, mica en mica, ningú no en parlarà més... Recordeu que fa més d'un any el tema de les matrícules ja estava resolt?, oi que com que estava resolt ja no se n'ha parlat més i ningú no se'n recorda? doncs igual passarà ara... sinó al temps (i mai millor dit).

marius ha dit...

A l'ambit universitari es coneix be que, si una cosa es vol aturar, ajornar sine die o enterrar, res millor que crear una comisió que se l'estudii i en faci una valoració ponderada.
Els anglesos saben que, per que una comisió funcioni ha d'estar formada per tres persones: un lord malalt, un altre a colònies i el tercer que decideix.
El nostre tripartit2 ha après la lliçó del govern anterior. Evitar el temes conflictius, crear-ne una comisió i ajornar qualsevol decisió per a temps millors. Mentre, això si que és important, aplicar l'omertà informativa a TV3, el silenci més absolut... total si una cosa no surt a la tele és que no existeix.
Per això hi ha tants resposables d'informació de les diverses àrees governamentals.
I els periodistes, direu? Dons cadascú menja al seu pesebre i tots contents.